Afgelopen 19 februari kwam Google naar buiten met een AI-assistent die onderzoekers kan helpen met het doorlopen van het gehele onderzoeksproces. Onder de de mogelijkheden valt onder andere om de AI je als onderzoeker te laten helpen met hypotheses vormen, samenvattingen van wetenschappelijke literatuur te bieden en een onderzoeksaanpak te formuleren.

Hoe in te zetten in het onderwijs?

Momenteel is de betaversie nog niet beschikbaar voor het brede publiek. Vooral voor docent-onderzoekers, die sowieso al heel druk zijn met het balanceren van het primaire proces en onderzoek, kan dit een mooie alles-in-één oplossing zijn.

De uitleg op de website van Google doet nu enigszins vermoeden dat het gaat om meer beta-gericht onderzoek, waarbij het vooral draait om experimentele wetenschap. Maar dat hoeft natuurlijk niet.

Met betrekking tot kwalitatieve data-analyse is er overigens ook het geweldige Atlasti, dat sinds een jaar ook is uitgerust met AI-assistentie.

Ondersteunen van data-gedreven onderwijs

Uiteindelijk zou het mooi zijn als de tendens richting data-geïnformeerd onderwijs de docent in de klas praktische handvatten geeft om het onderwijs te sturen.

Of Google daar, gezien de achtergrond in privacy en dataveiligheid, de beste partij is om mee in zee te gaan, valt misschien te bezien.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *