De beste boeken over AI
The Art of AI (2022)
De Nederlandse oud-Google-werknemer en designer Laurens Vreekamp biedt op heel toegankelijke wijze inzichten in generatieve AI en machine learning. Het boek bevat twaalf interviews met gerenommeerde AI-experts en waagt zich aan de vraag hoe creativiteit en innovatie transformeren in het AI-tijdperk.

Brave New Words (2024)
In dit boek beschrijft Salman Khan, oprichter en CEO van het ‘flipping the classroom’ fenomeen ‘Khan Academy’ uiteen wat zijn visie is op AI. Bijzonder interessante boek dat vooral ingaat op hoe AI-gedreven tools misschien wel de sleutel zijn voor krachtig gepersonaliseerd onderwijs.

Co-Intelligence (2024)
Ethan Mollick, als wetenschapper en professor verbonden aan the Wharton School, vertelt in dit boek op inspirerende wijze hoe AI in ons leven een blijvende trend is en hoe het een positieve invloed kan hebben op ons leven. Dit kan door AI te zien als een partner om mee samen te werken.

Teaching with AI (2024)
Boek met heel veel verrijkende inzichten, over hoe AI met haar rijkdom aan tools een revolutie in het onderwijs kan creëren. Het boek biedt praktische handvatten voor onderwijsinstellingen en leraren. Bovendien gaat het boek ook op doordachte wijze in op hoe integer te werken met AI in onderwijscontext.

AI and the Future of Education (2023)
In dit boek wordt een brede blik geworpen op wat AI kan betekenen voor ons onderwijs. Hoe kun je het inzetten om nakijkwerk gemakkelijker te maken en hoe ga je om met privacy? Hoe kan AI assisteren in de les?

Chatten met Napoleon (2024)
Barend Last, zelf docent, spreker en onderwijsexpert, legt in dit boek, samen met Thijmen Sprakel, met verve uit wat de fantastische kansen zijn van AI in het onderwijs. Het boek biedt praktische handvatten voor docenten om AI in te zetten in de les met beproefde methoden zoals ‘blended learning’ en leuke werkvormen. De titel van het boek an sich spreekt al tot de verbeelding: hoe meer breng je de les geschiedenis tot leven als je leerlingen niet alleen leert over Napoleon, maar bijvoorbeeld ook hoe hij de Slag om Waterloo ervaarde.
