Stel je voor: een school zonder leraren. In Austin, Texas, experimenteert de Alpha-school met een onderwijsconcept waar AI de scepter zwaait. Leerlingen leren twee uurtjes per dag op hun iPads, terwijl “guides”, zonder onderwijservaring, de leerlingen alleen motiveren.
Hype of echt?
De resultaten? Het ligt eraan hoe open je staat voor het onderwijsmodel, als je de hype mag geloven. Een Harvard-studie toont betere prestaties bij AI-ondersteund leren, en Alpha-leerlingen bouwen vol zelfvertrouwen hun eigen AI-apps voor dating-advies of fitness-coaching. Het doet denken aan Vygotsky’s zone van naaste ontwikkeling, maar dan met AI als de ‘bekwame ander’ die scaffolding biedt.
Naar connectivisme?
“Over 10 jaar leert elk kind alles via een iPad,” droomt de oprichter van de school. Deze visie weerspiegelt een radicale verschuiving van het traditionele didactische model naar iets wat het connectivisme van Siemens overtreft: kennis zit niet alleen in netwerken, maar in algoritmes. Leerlingen worden niet alleen consumenten, maar bedenkers van hun eigen digitale leerhulpjes.
En na deze school?
Grote vraag blijft natuurlijk die van transfer: wat gebeurt er als deze AI-wonderkinderen de echte wereld betreden? “Er is geen leerstof die we niet zonder leraar kunnen doorgronden,” beweert een leerling hooghartig. Een gevaarlijke overschatting? Of het bewijs dat onderwijs eindelijk wordt vervangen door complete zelfsturing? De toekomst zal het leren – met of zonder AI.