AI en feedbackgeletterdheid

Wat is feedbackgeletterdheid?

Feedbackgeletterdheid (Engels: feedback literacy) gaat om effectief feedback kunnen opnemen en weten hoe je ermee omgaat.

Iemand die feedbackgeletterd is, weet hoe informatie op waarde kan worden geschat (betekenis geeft) en hoe je daarmee je werk of leerproces verbetert.

Essentieel hierbij is dat feedbackgever (vaak de docent) én de feedbackontvanger (vaak de leerling of student) allebei een actieve rol spelen in de effectiviteit van de feedback (Carless, 2022, 149).

Wel belangrijk om te vermelden: feedbackgeletterdheid is in de wetenschappelijke wereld een zogenaamd ‘emerging concept’. Dat wil zeggen dat het onderzoeksveld erg jong is en inzichten erover continu veranderen.

Waaruit bestaat feedbackgeletterdheid?

Feedbackgeletterdheid heeft in het bekende model van Carles en Boud (2018) vier elementen:

  • feedback waarderen
  • kwaliteitsoordelen maken
  • emoties reguleren
  • vervolgstappen nemen

Hoe kan AI een rol spelen bij feedbackgeletterdheid?

In de basis is feedback informatie over hoe je het doet of de kwaliteit van je werk. Natuurlijk kun je ook een AI om feedback vragen. Heb je een stuk tekst geschreven, dan kun je dit invoeren in ChatGPT en om verbeteringen vragen.

Natuurlijk kun je ook gewoon een hele tekst laten genereren. Stel dat je een sollicitatiebrief in het Spaans wilt hebben. ChatGPT heeft dit binnen luttele seconden gemaakt.

Het lastige hieraan is echter dat, als je geen Spaans kent, je maar moet geloven dat het een goede brief is.

Oftewel, je hebt weinig kwaliteitsbesef, want je hebt het hele proces van taalleren, fouten maken en bekend worden met een taal niet doorgemaakt. Zoals Ethan Mollick in zijn boek ‘Co-intelligence’ echter stelt, is de uitdaging dus om de leerling of student AI te laten gebruik als coach.

Wat zijn de voordelen van AI toepassen bij feedbackgeletterdheid?

  • je kunt onbeperkt feedback vragen aan AI
  • de drempel om feedback te vragen is lager
  • je kunt AI vragen wat er wordt bedoeld

Bronnen: